åter till paris

Än en gång har det varit mycket på gång och jag har inte hunnit skriva. Onsdag till lördag var Sophia och hennes kompis Anthea här hos mig. De upptäckte ett soligt men kallt Strasbourg medan jag jobbade på dagarna. På torsdagskvällen gick vi på en konsert på La Laiterie (Le Loup och Scary Mansion, som vi pratade med efter konserten och (nästan) efterfestade med!) och i fredagskväll var vi tillsammans med Bischwiller-gänget på en studentbar med spotify-jukebox! Efter många om och men bestämde jag mig också för att följa med Sophia till Paris över helgen för att se på när Elias sprang semi-maraton! Vi tog tåget obarmhärtigt tidigt på lördagmorgonen, lunchade med en kompis som var på genomresa i Paris, och fortsatte sen hem till Elias och Irina i Pierrefonds där det redan var en hel del folk. Igår söndag fick vi än en gång gå upp obehagligt tidigt för att åka till Paris och maratonet som startade och avslutades i Vincennes-skogen. Resten av dagen promenerade vi längs Seine, stannade till vid en helt fantastiskt gatumusikant som spelade på en bro nära Notre Dame, vi önskade låtar och köpte hans hemgjorda skiva. Ollie Fury, heter han, och finns på myspace!
sophia och jag i paris!
På kvällen, för hemresan, provade jag något nytt - Covoiturage, alltså bilsamåkning, vilket är mycket billigare än tåg! Flera av mina kompisar har testat det tidigare, så jag bestämde mig för att ge det en chans. Man kontaktar folk via en hemsida där de lägger upp annonser för sträckor de ska åka med bil, sträckan Paris-Strasbourg är väldigt vanlig, och sen kommer man överens om en mötesplats. På hemsidan finns "recensioner" från tidigare passagerare till bilförarna, och man är nästan alltid flera i bilen, så det är ingenting att vara rädd för. "Min" bilförare samt medpassagerare var riktigt trevliga!
Men nu, mina vänner, är det tillbaka till verkligheten, mitt kära strasbourg och mitt kära jobb som gäller! Salut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0