Franchement!

Vår resa började i Reims, hos Olivia. Fast det gjorde den ju inte riktigt. Utan på riktigt började den ju som så ofta resor med franska tåg gör, nämligen med strejk. På grund av denna strejk fick vi först ta en omväg via Paris, där vi spenderade några timmar med ryggsäck på innan vi fortsatte till Reims. I Reims var det hiphopfestival! En kompis till Olivia var med och organiserade, så vi fick gratis inträde till både en konsert på fredagen och en danstävling på söndagen där vi dessutom frivillig"jobbade" (dvs: åt gratis mat, fick gratis t-shirt, fick ett tufft passerkort med tillträde överallt, och blev ibland ombedda att stå i en dörröppning en kvart eller så och hindra folk från att ta fel utgång, typ så) På lördagen var det dessutom Olivias födelsedag! Så den firade vi med hennes vänner på en superpizzeria, bland annat.
I måndags fortsatte vi (eller återvände) till Paris! Där mötte vi Irina och tog in på hotell (det var faktiskt lika billigt som ett vandrarhem! plus gratis frukost!) Paris bjöd på solsken, Centre Pompidou, de fina kvarteren St. Germain och Quartier Latin, Père Lachaise, Jardin de Luxembourg, båttur på Seine, Montmartre och Sacré Coeur, samt "Truskel" som påminde om Ace (äntligen, ÄNTLIGEN något i frankrike som påminner om ace!)

I onsdags skulle vi ta tåget klockan 6 på morgonen från Gare de l'est... trodde vi. Nähäpp, det var visst Gare de montparnasse. Som vi ju borde ha insett med tanke på att Bordeaux knappast ligger öster om Paris. Att Montparnasse ligger en rejäl bit bort, samt att metron öppnade tjugo i fem, hjälpte ju knappast. Vi sprang och sprang och missade tåget med en minut. Bytte till en timme senare och dubbelt så dyra biljetter.
Jaja, sånt som händer.

I Bordeaux var det vackert och soligt och bra shopping (men jag är sparsam, det är jag!) På kvällen åkte vi ut på landet, till La Force utanför Bergerac utanför Bordeaux. Vi har volontärkompisar som jobbar där på en stor institution för handikappade. Det var verkligen som sommarlov! Vi tog cykeltur och solade i gräset och promenerade och lagade goda middagar. Och det luktar så gott på landet!
Vi var tvungna att åka tillbaka till Bordeaux redan igårkväll, trots att vi inte hade nån sovplats där, eftersom vårt tåg hem gick kl 6 imorse och det inte går några tåg bergerac-bordeaux så tidigt på morgonen. Som tur var hittade vi ett hotell där vi kunde lämna in vårt bagage eftersom bagageutrymmet på tågstationen var stängt. Sen gick vi och dansade på en "Electro Juice Boat".
Så imorse somnade jag gott i ett förstaklass-tågsäte (det var ett specialerbjudande på första klass, det var knappt alls dyrare än andra)
Och nu är jag hemma i Strasbourg igen. Och imorgon ska jag tillbaka till jobbet. Här kommer bilder!
reims
olivia, anna och carla i reims