en kul tur

Igår var en äkta turistdag och jag älskar det! Jag träffade Mareike på stan och vi gick för att möta Sigrid som kom med buss från den lilla byn där hon bor. Vi åkte turistbåt längs L'Ille, floden som går genom Strasbourg, solen stekte och de tyska turisterna kryllade likt insekterna i vårt skafferi! (fräscht, jag vet) Sen gick vi och köpte glass på Place Kleber, det var någon konstig demonstration där med folk som smetade in sig med fejkblod och någon slags brasiliansk karnevalkaravan som drog förbi, bara sådär.

Sen visade både jag och Mareike upp våra bostäder, jag måste säga att jag blev lite avundsjuk på hennes nyrenoverade kök med brödrost och elspis och allt... men men, vad gör man? Jag tycker ändå att vårt kök är lite charmigt romantiskt bohemiskt sådär. Efter en hemlagad rismedtomatsås-middag mötte vi upp två andra tyska volontärer, Dorothée och Benjamin, och gick på ett par studentbarer. Sigrid sov över hos mig eftersom den sista bussen till hennes by gick redan kl. 21. Tyvärr hade jag inget extratäcke att erbjuda men väl ett tomt påslakan! alltid något! Hon åkte tidigt imorse och jag somnade om.

Lite senare väcktes jag av en hallelujakör (på riktigt!) från kyrkan utanför, jag har haft en soft förmiddag och om knappt en timme ska jag vara på jobbet.

Förresten har jag kommit på att Strasbourg är VÄRSTA kulturstaden! och det finns ett superbra kort som man kan köpa för 6,5 euro som låter en gå på teater, opera och konserter för 5,5 euro, bio för 4 euro och museum GRATIS! jag klagar INTE! :D

här kommer ett par bilder från L'Ille-turen. tycker de representerar de "två sidorna" av strasbourg, det gamla och lokala och det moderna internationella, om man så vill!

palais des droits de l'homme! (mänskliga-rättigheter-palatset)
(alltså seriöst varför ska det alltid vara en flint i vägen när man tar sådana här foton??!!)

Kommentarer
Postat av: Josefin

Haha xD Det är sant, det är alltid någon i vägen!! Den här gången en flint med hörlurar :P

2009-09-14 @ 00:22:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0