parc de l'orangerie med mera

Igår var jag med på personalmötet och blev introducerad för arbetslaget på le home. Jag träffade min handledare Marie, det är en liten tatuerad kvinna med ljus röst och rufsigt mörkt hår som verkar supersnäll, tror verkligen jag kommer gilla henne! Conny var där också, och efter mötet gick vi upp till boenderummen (jag vet att det inte heter så men jag har för mycket franska i huvudet för att kunna uttrycka mig ordentligt på svenska...) och hälsade på några av kvinnorna. De som jag har träffat hittills är alla invandrarkvinnor, och de har olika typer av sociala problem såsom alkoholproblem, arbetslöshet, bostadslöshet,skilsmässoproblematik, våldsamma män etc. Flera av dem är väldigt unga och har barn.

På eftermiddagen träffade jag Marie, vi gick igenom en hel del praktisk information och gjorde upp ett schema för resten av veckan. Nu i början handlar det mest om att vara där, lära känna folk och se hur saker och ting går till. På kvällen kom conny över och vi åt middag tillsammans med efraim. killen som bor i ett av rummen på våningen under kom förbi en stund också, det är en schweizare som praktiserar i reformistförsamlingen för att bli pastor, verkar schysst.

Idag hade jag ett kort möte med Renée som är sekreterare och kassör, hon berättade lite om hur det funkar med pengar och sånt. Sen på eftermiddagen följde jag med på en utflykt med några av barnen till Parc de l'Orangerie, det är en jättehäftig park med djur (strutsar, apor, storkar...), fontäner, lekplatser osv. Eftersom skolbarn i frankrike är lediga på onsdagar ordnar le home alltid någon slags utflykt då. Solen sken och barnen var härliga, även om jag hade svårt att hänga med när de pratade... :P När vi kom tillbaka till le home satte jag mig en stund och tittade på tv med några av kvinnorna. ghost whisperer med fransk dubbning...

Nu ska jag nog gå och laga lite middag i vårt pyttelilla kök... Att det är så litet och gammalt är nog det jag kommer ha svårast att vänja mig vid, det och skor-inomhus-på-heltäckningsmatta-grejen, förstås.

men jag antar att det är en del av charmen... som gustav sa, kan det bli mer franskt än så? :P




Kommentarer
Postat av: Ida

Hej Lovisa! Verkar som att du har det bra in France :) Ville bara säga att jag följer din blogg. Mejla/smsa gärna ditt nya nummer om du vill och om det inte längre går att nå dig på det gamla! Här är allt både något mer ordnat och något värre än vanligt :S :D Kram

2009-09-09 @ 21:13:24
Postat av: Maria

Åhh jag är otroligt avundsjuk! Det är ett måste att komma och hälsa på dig =) Hoppas att allt är bra med dig, själv så går genusvetenskapen bara framåt och jag laddar upp inför vårt intellektuella samtal! Kram kram...

2009-09-10 @ 23:13:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0