temps libre

Idag är jag ledig eftersom jag jobbar på söndag. Har spenderat dagen med att spatsera runt i min nya hemstad och upptäcka diverse saker, blir mycket av det nu eftersom jag måste lära mig att hitta (och ni som känner mig vet ju vilket övermänskligt lokalsinne jag har...?) Idag har jag upptäckt: 1. strasbourgs jättestora superdesignade mediatek där man kan låna böcker, tidningar, dvder med mycket mera. funderar på att skaffa ett kort, de kostar 12 euro för studenter och kanske kan jag övertala dem att låta mig räknas som student (det lyckades på gymmet där jag var igår!) 2. shoppingcentret rivetoile, dessvärre är jag på tok för fattig för att ens tänka på shopping just nu 3. en liten hälsokost/alternativmedicin-butik, vid namn Aromystere, jag hade fått för mig att kolla efter eteriska oljor för att kunna tillverka egna krämer och sånt, men det verkade väldigt dyrt... 4. till min stora lycka, ett billigt sushiställe! 5. till min lite mindre lycka, att kylskåpet i vårt kök har gått sönder! jag blev således tvungen att trotsa den livsfarliga aggro-katten som vaktar dörren till fastighetssköterskans (heter det så?) kontor, för att be om hjälp. förhoppningsvis ska det lagas imorgon, och tillsvidare får vi ha våra kylvaror i köket på våningen under. jag fick på så sätt träffa ännu en av mina grannar därnere, en fransk studentska vid namn Louise.

Ikväll kanske jag har en bio"dejt", eller vi får se hur det blir. Och imorgon ska jag träffa Mareike, en tysk volontär som också bor här i stan.

här kommer några fler bilder, som efterfrågat. det är vår korridor, vårt kök, vyen från mitt fönster ner på gården, vyen från gatan in på gården, vår gatskylt och spårvagnen (le tram). klicka på dem så blir de större! :)




ps. förresten, kellogs special K är jättesockrigt här, jag äter det som godis!
om nu någon var intresserad av att veta det



Kommentarer
Postat av: mor helena

hej, tack för bildpubliceringen. köket liknar lite brysselköket, fast där var ju duschen bakom spisen typ. har du nåt boulangerie i kvarteret? vad kostar croissanterna? kelloggs är luriga, jag kan skicka müslirecept om du vill :)

kram

2009-09-13 @ 22:25:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0