I Tyskland nästan

Hej jippie yes vad glad jag blev när jag fick reda på att det finns trådlöst Internet (eller, som vi säger här i franskland, WIIIIFIIIIIIII)! Jag kan alltså använda min egen dator, med svenskt tangentbord! :D

 

Kursen för volontärer har nu pågått knappt två dagar. Det är nästan sjuttio ungdomar här, och en överväldigande majoritet är tyskar. Förutom dem finns det några ungrare, några fransmän, en spanjor, en norska, en tjeckiska och en turkiska. Och så Sigrid och jag. Så det blir mycket språklig förvirring, det blir det. Det pratas mycket tyska här, och franska såklart, och engelska, och så pratar ju jag och Sigrid svenska med varandra, och med norskan… Kort sagt väldigt förvirrat, man blir trött i huvudet. Men lite kul är det också förstås.

 

Vi har gjort många olika ”lära-känna-övningar”, lekar osv, vi har fått administrativ information, och vi har fått prata om våra förväntningar, rädslor osv. En del av det vi har gjort har känts ganska flummigt, men det mesta har varit bra. Vi har också besökt Europaparlamentet som ligger alldeles nära här. Det var riktigt maffigt! Igår på kvällen hade vi en slags ”provsmakningskväll” med specialiteter från de olika länderna. Jag bjöd på Finncrisp, kanske inte direkt svenskt men men...skandinaviskt iallafall. Ikväll ska det vara en såkallad ”soirée cabaret” med olika uppträdanden. Kan bli spännande…

 

En av kursledarna här är jätterolig, han heter Jean-Daniel, har grå hästsvans och går alltid barfota. Han spelar upp olika U2-låtar för oss och vill att vi ska reflektera över texterna. En riktig cooling alltså.

 

Jag har förresten fått reda på att jag ska på en annan kurs den 25 september-1 oktober, alltså om tre veckor, en som är speciellt för EVS-volontärer. Den kursen som jag går nu är för dem som åker via min samordnande organisation VISA, så det är inte bara EVS-volontärer utan även andra (bland annat en hel del vapenvägrar-tyskar) Så jag ska gå två kurser här. Måhända lite överflödigt, men men, den andra kursen kommer i alla fall vara nere vid kusten, nära Montpellier, så det lär bli GLASSIGT!

 

Aja, a tout à l'heure, till det här magiska WIIIFIIIrummet lär jag ju återkomma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0